W piątek 17.11.2017 obchodziliśmy DZIEŃ WCZEŚNIAKA. Z tej właśnie okazji postanowiłam pogłębić wiedzę na temat dzieci urodzonych przedwcześnie.
Podczas konsultacji logopedycznych bardzo często w wywiadzie dowiaduję się, że mały pacjent, który do mnie przyszedł jest wcześniakiem.
Czy wcześniactwo warunkuje problem z mową/wymową? Te i inne pytania padają ze strony zaniepokojonych rodziców.
Zacznijmy od początku dla usystematyzowania wiedzy! 😉
Kim jest wcześniak?
Obecnie rozwój medycyny pozwala na ratowanie coraz młodszych dzieci – nawet tych urodzonych ekstremalnie wcześnie. Wiele z nich wymaga specjalistycznej opieki, po to aby rozwijały się prawidłowo.
WCZEŚNIAK – to dziecko urodzone przed 37 tygodniem ciąży.
Ze względu na tydzień urodzenia wcześniaki umownie dzielimy na:
-
ekstremalnie skrajne (23-27 tydzień ciąży)
-
skrajne (28-31 tydzień ciąży)
-
średnie (32-36 tydzień ciąży).
Jest to jedna z klasyfikacji wcześniaków inne zwracają uwagę np. na masę urodzeniową dziecka.
Czy dzieci przedwcześnie urodzone są narażone na opóźniony rozwój mowy?
Im wcześniej narodzone jest dziecko w tym większym stopniu narażone jest na uszkodzenia centralnego układu nerwowego, który jest jeszcze niedojrzały. Wcześniactwo może skutkować różnymi zaburzeniami ze względu na nie do końca rozwinięte układy: pokarmowy, oddechowy, mięśniowy a tym samym problemami z napięciem mięśniowym, zaburzeń sensorycznych czy układem proprioreceptywnym.
Niektóre funkcje tak jak np. ssanie ćwiczone są przez cały okres trwania ciąży wykształcają się do 35 tygodnia ciąży . Maluchy urodzone przedwcześnie mogą mieć niewykształcone funkcje niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy np. ssanie, odruch połykania. Mogą mieć również nie do końca sprawne narządy artykulacyjne i więzadła głosowe, fonacyjne, mięśnie oddechowe. (Odsyłam tu do artykułu o rozwoju mowy dziecka). Będzie to skutkowało ryzykiem wystąpienia zaburzeń nadawania mowy, opóźnionego rozwoju mowy, zaburzeń artykulacji, problemów z oddychaniem oraz przyjmowaniem pokarmów.
Słabo wykształcony narząd słuchu, uszkodzenie dróg i struktur mózgowych może skutkować problemem z rozumieniem a co za tym idzie trudności w czytaniu i pisaniu.
W zależności od czasu urodzenia dziecka i jego stanu można spodziewać się pewnych następstw wcześniactwa lub trudności z opanowaniem mowy, choć nie zawsze tak jest. Jak wiadomo organizm ludzki przysparza wiele niespodzianek. 😀
Warto pamiętać!
Wcześnie rozpoczęta rehabilitacja i stymulacja daje większe szanse na wyrównanie deficytów rozwojowych – lepiej zapobiegać niż leczyć!
Jakie są potencjalne nieprawidłowości mowy wcześniaków?
-
opóźniony rozwój mowy,
-
dyslalia – kłopoty z artykulacją,
-
obniżone napięcie mięśni narządów artykulacyjnych,
-
zaburzenia głosu,
-
problem z czuciem głębokim,
-
problem z koordynacją oddechu,
-
problemy z rozumieniem,
-
trudności z koncentracją,
-
specyficzne trudności w nauce czytania i pisania,
-
zaburzenia pracy narządu słuchu – niedosłuchy, CAPD (Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego).
Powyższe możliwe nieprawidłowości mowy mogą być kompensowane od „pierwszych chwil życia”.
Rodziców wcześniaków chcę uczulić na aspekt wczesnej interwencji logopedycznej, która pomaga w stymulacji prawidłowego rozwoju mowy.
Jednym z elementów wczesnej stymulacji rozwoju jest masaż, zachęcam do wykorzystywania techniki masażu Shantala dla niemowląt i dzieci, która fantastycznie sprawdza się jako element rehabilitacji wcześniaków a także podczas budowania więzi emocjonalnej pomiędzy przedwcześnie narodzonym dzieckiem a jego rodzicami – więcej tu: https://logopatka.pl/masaz-shantala/ .
Źródła:
Rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie[w:] „Wczesna interwencja logopedyczna”
Niezbędnik rodzica wcześniaka
Wcześniaki. Rozwój psychoruchowy w pierwszych trzech latach życia.
0 komentarzy