O sekwencjach nie miałam jeszcze okazji pisać! Aż nie mogę w to uwierzyć, bo tak naprawdę w gabinecie logopedycznym pracuję z nimi codziennie! Moim zdaniem są to niezbędne ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. Zatem LogoPatka spieszy z wyjaśnieniem tematu!

Czym są ćwiczenia sekwencji, dlaczego są tak istotne i jak ćwiczyć? Na te i inne pytania odpowiem Wam w tym właśnie artykule!

Sekwencje – co to takiego?

Sekwencja to uporządkowany ciąg elementów np. znaków, symboli, zdarzeń etc., który stanowi pewną strukturę. Ciąg ten jest uporządkowany w określony sposób i rządzi się konkretnymi regułami. Reguły te warunkują występowanie poszczególnych elementów po sobie.


Mówiąc bardziej obrazowo wyobraźmy sobie parking, na którym samochody stoją równo na wyznaczonych miejscach, panuje wtedy porządek, ale wystarczy, że jeden samochód krzywo zaparkuje i zaburzy to ustawienie na parkingu. Kierowcy będą zmuszeni do parkowania na innych miejscach lub w inny sposób. Sekwencja zostanie zaburzona. Sekwencją są również czynności, które wykonujemy w określonym schemacie np. aby się napić wody  bierzemy butelkę – odkręcamy korek –  nalewamy wodę do szklanki – zakręcamy korek – pijemy.
Łatwo zauważyć, że zaburzenie ustalonej kolejności wpłynie na fakt, iż się nie napijemy lub ewentualnie niezakręcony korek butelki nie zabezpieczy cieczy przed rozlaniem. Już widzimy, że sekwencje są w naszym życiu niezwykle istotne i otaczają nas w każdej sferze. Codziennie odczytujemy znaki, wykonujemy różne czynności, nucimy piosenki (nic innego jak sekwencja następujących po sobie dźwięków) itp.

Dlaczego ćwiczenie sekwencji z dziećmi jest istotne? Sekwencje a logopedia!

Jak widzimy sekwencje wypełniają naszą codzienność, tworzą reguły, schematy które porządkują życie. Ale nie to jest głównym powodem, dla którego ćwiczymy je na zajęciach. Sekwencje to ćwiczenia rozwijające lewą półkulę mózgu. Tę, która jest odpowiedzialna za logiczne myślenie oraz (co ważne dla mnie jako logopedy) odpowiedzialna za JĘZYK. Czyli system językowy, reguły gramatyczne, odniesienia czasowe, relacje przestrzenne itd. Wobec tego wykonywanie ćwiczeń lawopółkulowych jest niezbędne podczas terapii logopedycznej.Ćwiczenia sekwencji uczą odbioru bodźców słuchowych oraz proprioreceptywnych (ruchowych). Dopiero gdy dziecko nauczy się określonych układów ruchowych głosek oraz zapamięta ich brzmienie może je łączyć w struktury sylabowe, wyrazowe etc. Rozwijanie umiejętności kojarzenia, spostrzegania, odnajdywania analogii to fantastyczna siłownia dla mózgu. Dzięki ćwiczeniom sekwencji dzieci nabywają reguły języka, uczą się nowych słów,  stają się coraz bardziej samodzielne, lepiej radzą sobie w życiu i w obowiązkach szkolnych.

Sekwencje to doskonałe ćwiczenie podczas każdej terapii a szczególnie Opóźnionego Rozwoju Mowy, Afazji, ADP, Dyslalii  a nawet podczas Terapii Ręki. Różnorodność, zabawa i nauka – wszystko możemy tu połączyć 🙂

Ćwiczenia sekwencji

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele różnych pomocy do ćwiczenia sekwencji dla młodszych i starszych dzieci. W gabinecie (Gabinet Logopedyczno-Terapeutyczny ul. Jana Kazimierza, Warszawa, Wola) mam ich mnóstwo, ale zawsze najlepsza zabawa jest podczas ćwiczenia z przedmiotami codziennego użytku 😉

Warto wiedzieć, że sekwencje możemy ćwiczyć na kilku różnych płaszczyznach: wzrokowej (np. układanie klocków w odpowiednim kolorze, określonych przedmiotów, obrazków), słuchowej (np. powtarzanie wierszyków, śpiewanie piosenek wyklaskiwanie rytmu), ruchowej (np. naśladowanie ruchów ciała, mimiki) a także czasowej (np. historyjki obrazkowe).

Sekwencje ćwiczymy na 3 sposoby:

Poprzez POWTARZANIE – odtwarzanie zaprezentowanego schematu.

 

KONTYNUOWANIE –  kończenie rozpoczętego schematu.

 

UZUPEŁNIANIE – dokładanie brakujących elementów.

Jak ćwiczyć?

Do ćwiczeń możemy wykorzystać dosłownie wszystko! Od zabawek – szczególnie polecam auta, klocki, kredki po kamyczki, słomki, koraliki, obrazki a nawet buty!

W zależności od tego na jakim jesteśmy etapie i co ćwiczymy możemy wybierać od najprostszych do bardziej skomplikowanych schematów.

Ćwicząc sekwencje wzrokowe warto zacząć od prostych kolorowych elementów. (Ja wykorzystałam kostki wypełnione wodą.)

Do ćwiczeń sekwencji słuchowych przydadzą się np. cymbałki – osoba dorosła wystukuje w kolejności odpowiednie klawisze a dziecko odtwarza usłyszaną melodię.

Sekwencje ruchowe ćwiczymy wykonując gimnastykę buzi j języka lub bawiąc się w czesanie lalki.

Relacje czasowe możemy ćwiczyć układając historyjki obrazkowe, przyczynowo-skutkowe.

Pomysłów jest wiele! Zachęcam do eksperymentowania i kreatywności w wymyślaniu ćwiczeń.

Kto może ćwiczyć?

Zdecydowanie KAŻDY!!! Szczególną uwagę na te ćwiczenia powinni zwrócić rodzice. To oni najlepiej nauczą dziecko schematów życia codziennego – chociażby kolejności czynności podczas mycia zębów. Terapeuci ćwiczą poszczególne rodzaje sekwencji w celu nabycia spodziewanych umiejętności.

Nie zapominajmy o tych prostych, a jednocześnie ważnych ćwiczeniach! Otwierają one umysł i torują drogę do sukcesu w terapii dziecka! 

Mam nadzieję, że wpis się podobał 🙂 Zachęcam do komentowania.

Udostępnij na:

4 komentarze

OlaZ · 11 grudnia 2019 o 03:15

Swietny wpis! obserwuje na inst duzo logopedow ale nie za bardzo rozumialam potrzebe sekwencji zwlaszcza w zyciu malucha. Przekonalas mnie ze warto. Fajny blog prowadzisz. Zawitam na dluzej☺️

    LogoPatka · 15 grudnia 2019 o 21:37

    Dziękuję 🙂
    Zapraszam częściej!

Anna · 19 kwietnia 2020 o 19:44

Dziękuję za ten wpis, bardzo przystępnie i jasno opisała Pani na czym ;polegają te ćwiczenia. Czy może Pani polecić literaturę na ten temat?

    LogoPatka · 13 maja 2020 o 11:00

    Dziękuję 🙂 Polecam publikacje Centrum Metody Krakowskiej dotyczące tychże ćwiczeń 🙂

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis logopatka.pl korzysta z plików cookie. Mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies, co skutkuje zapisywaniem ich na Państwa urządzeniach przez serwis logopatka.pl. Informacji odczytanych za pomocą cookies i podobnych technologii używamy w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszego serwisu poprzez zapamiętanie Waszych preferencji i ustawień na naszej stronie. Więcej informacji o zamieszczanych plikach cookie oraz o możliwości zmiany ustawień przeglądarki oraz polityce przetwarzania danych znajdą Państwo w polityce prywatności. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close