Rodzice często zastanawiają się: „Kiedy udać się do logopedy lub neurologopedy?”. Kiedy jest dobry moment na taką wizytę? Co kontroluje neurologopeda? Jakie trudności powinny skierować moje kroki na wizytę u logopedy lub neurologopedy?
Na pytanie „Kiedy udać się na wizytę do neurologopedy?” zawsze odpowiadam, że wyznacznikiem czasu wizyty powinna być obserwacja dziecka.
Każde dziecko jest inne i każde potrzebuje wsparcia na innym etapie życia. Niektóre dzieci potrzebują „pomocy” neurologopedy już w okresie noworodkowym, inne pojawiają się około 6 miesiąca życia, kiedy to zaczynamy rozszerzać dietę, inne dzieci pojawiają się około 1 roku życia, kiedy to czekamy na rozwój mowy, niektóre dzieci przychodzą około 2 roku życia lub dalej kiedy to rodzice zatroskani są o rozwój mowy dziecka lub zauważają wyraźnie nieprawidłowości w jej realizacji (wymowie). Kolejną grupą bywają dzieci przedszkolne wymawiające nieprawidłowo poszczególne głoski i starsze, które są kierowane od ortodontów, dentystów ze względu na nieprawidłowy rozrost żuchwy lub nieprawidłowości zgryzowe.
Co powinno skłonić rodzica do wizyty u logopedy/neurologopedy? Jakie trudności mogą się pojawić u dziecka?
Niemowlę i małe dziecko:
Trudności ze ssaniem piersi i karmieniem:
- Jeśli słyszysz u dziecka niepokojące dźwięki cmokania, klikania podczas karmienia
- Jeśli dziecko odrywa się od piersi, pręży się i denerwuje
- Jeśli dziecko dużo ulewa, chlusta jedzeniem
- Jeśli ssanie jest bolesne dla mamy
Ograniczenie ruchomości języka i warg:
- Jeśli dziecko nie ma możliwości unoszenia języka do górnych dziąseł
- Jeśli ssanie jest nieefektywne – mleko wypływa kącikami ust
- Jeśli masz podejrzenie krótkiego wędzidełka języka/warg (to przeczytasz o skróconym wędzidełku)
- Jeśli język dziecka wychodzi z buzi
Trudności z rozszerzaniem diety i jedzeniem:
- Jeśli dziecko nie chce rozszerzać diety
- Jeśli dziecko krztusi się i dławi, wymiotuje podczas jedzenia
- Jeśli dziecko ma trudność z przełykaniem, przetrzymuje pokarm w ustach
- Jeśli dziecko nie gryzie, nie odgryza jedzenia
- Jeśli ma trudność z jedzeniem różnych konsystencji
Trudności z mówieniem:
- Jeśli dziecko nie głuży, nie gaworzy
- Jeśli nie występują zabawy głosem
- Jeśli dziecko nie naśladuje, nie powtarza
- Jeśli kontakt wzrokowy jest utrudniony
- Jeśli dziecko ma trudności z rozumieniem
Dziecko w wieku przedszkolnym i starsze:
- Jeśli dziecko borykało się z opóźnieniem mowy
- Jeśli dziecko mówi niewyraźnie
- Jeśli dziecko podczas mówienia „wystawia” język przed zęby
- Jeśli dziecko zamienia głoski, nie mówi jakichś głosek
- Jeśli dziecko oddycha ustami (tu o oddechu ustami)
- Jeśli ma przerost 3-go migdała
- Jeśli dziecko ma trudności ze słyszeniem, płyn w uszach
- Jeśli dziecko ma nieprawidłowości zgryzowe
- Jeśli dziecko ma trudności z czytaniem, pisaniem
- Jeśli u dziecka występuje przewlekła chrypka
Powyższe trudności powinny skłonić nas do wizyty u neurologopedy.
Jeśli macie wątpliwości kiedy udać się do neurologopedy lepiej rozwiać je na wizycie.
Pamiętajmy, że im wcześniej wychwycimy daną trudność, tym szybciej pozbędziemy się problemu i wpłyniemy na minimalizację powstałych w przyszłości nieprawidłowości.
0 komentarzy