Wiersze i wierszyki – rymowane teksty szybko „wpadają w ucho”, prawda? My dorośli często łapiemy się na tym, że nucimy słowa piosenki, którą słyszeliśmy ze dwa razy w życiu! Przyczyna? Zazwyczaj łatwy i rymowany tekst, ale nie tylko!

Nie dawno obchodziliśmy święto miłośników książek. Wtedy zadałam sobie pytanie: Czemu jeszcze nie poruszyłam tego tematu? Przecież codziennie wykorzystuję literaturę podczas moich zajęć!

W tym wpisie chcę wyjaśnić:  Dlaczego trzeba czytać dzieciom wiersze?


Jako logopeda podam aspekty, na które ja zwracam uwagę 🙂 Rymowane – znaczy fajne!

 

Jednym słowem, będzie to:

10  logopedycznych argumentów przemawiających ZA czytaniem wierszy dzieciom!

Dlaczego trzeba czytać dzieciom wiersze?

  1. Najważniejszy dla logopedy argument!  Wiersze wspierają dziecięcą wymowę, są atrakcyjnym ćwiczeniem logopedycznym. U maluchów rozwijają mowę a starsze dzieci ćwiczą wymawianie trudnych głosek!

    Buch – jak gorąco! 
    Uch – jak gorąco! 
    Puff – jak gorąco! 
    Uff – jak gorąco!

  2. Ćwiczą emisję głosu! Głośno – cicho – szept, wiersze dają wiele możliwości.

  3. Są doskonałymi ćwiczeniami oddechowymi i fonacyjnymi. 🙂 Dzielimy tekst wierszyka na frazy, oddychamy i mówimy! Proste!

  4. Rymowane teksty szybko zapadają w pamięć. Ćwiczymy pamięć krótkotrwałą podczas powtarzania oraz długotrwałą, w momencie zapamiętywania wiersza. Któż z nas nie pamięta wierszyka lub piosenki z dziecięcych lat?

    Poszła Ola do przedszkola
    Zapomniała parasola…

  5. Wiersze doskonale rozwijają słownictwo! Dobór słów w wierszach nie jest oczywisty, dzięki czemu słownictwo jest bardziej wyszukane względem prozy!

  6. Teksty rymowane są świetnym ćwiczeniem słuchu fonematycznego! Aby powtórzyć wierszyk, trzeba wsłuchać się w cały wers, strofę i usłyszeć niuanse dźwiękowe. Przy wierszach rymowanych, końcówki wersu muszą być różnicowane słuchowo, żeby je dobrze powtórzyć! Starsze dzieci tworzą swoje rymy – co ciekawe głównie na podstawie odbioru słuchowego.
    (Dlatego dzieci z CAPD mają problem z szukaniem rymów.)

  7. Uczą dziecko zwracania uwagi na prozodię mowy! Najlepsze ćwiczenia intonacji, akcentu.

  8. Kształtują poczucie rytmu, rymujące się słowa tworzą wyjątkową melodię!

    Abecadło z pieca spadło, 
    O ziemię się hukło, 
    Rozsypało się po kątach, 
    Strasznie się potłukło: 

  9. Ćwiczą koncentrację! Nie łatwo dziecku jest się skupić. Słuchając wierszyka, musi zwracać uwagę na tekst i jego znaczenie.

  10. Wiersze są zabawą z tekstem! Uczą słowotwórstwa! Wszyscy znamy np. Pana Trąbalskiego

Macie jeszcze jakieś argumenty? Czekam na cenne opinie i komentarze!

Mam do Was ogromną prośbę! Zachęcajcie wszystkich dorosłych, którzy mają dzieci pod opieką do czytania wierszyków!

WARTO!

 

A na koniec mój logopedyczny wiersz z głoskami ciszącymi 🙂

Udostępnij na:

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Serwis logopatka.pl korzysta z plików cookie. Mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies, co skutkuje zapisywaniem ich na Państwa urządzeniach przez serwis logopatka.pl. Informacji odczytanych za pomocą cookies i podobnych technologii używamy w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszego serwisu poprzez zapamiętanie Waszych preferencji i ustawień na naszej stronie. Więcej informacji o zamieszczanych plikach cookie oraz o możliwości zmiany ustawień przeglądarki oraz polityce przetwarzania danych znajdą Państwo w polityce prywatności. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close