Drodzy moi! Mój poprzedni wpis https://logopatka.pl/capd-centralne-zaburzenia-przetwarzania-sluchowego-co-to-takiego/  wzbudził żywą dyskusję na temat CAPD. Zarówno rodzicom jak i terapeutom brakuje skonkretyzowanej wiedzy na temat zaburzeń Przetwarzania Słuchowego. Internet przekazuje szczątkowe informacje dotyczące tego problemu, który (niestety 🙁 )  jest coraz częstszy.
Wychodząc naprzeciw prośbom o wskazówki terapeutyczne dotyczących pracy z dziećmi z CAPD postanowiłam podzielić się swoim doświadczeniem.
Przez ostatnie miesiące pracowałam z dzieciakami w różnym wieku, każde z opisywanych niżej dzieci ma potwierdzony problem Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego. Obserwowałam ich zachowanie, notowałam wskazówki
i informacje, tworzyłam ćwiczenia.
Na podstawie tych doświadczeń powstał ten wpis.
Zacznijmy od…

Diagnoza logopedyczna dzieci z CAPD

Kiedy mamy podstawy do tego, aby stwierdzić, że mały pacjent ma problem z przetwarzaniem słuchowym? Macie tu kilka wskazówek, które zapalą w Waszej głowie „czerwoną lampkę” i wzbudzą czujność:

-dziecko ma trudności ze słyszeniem w hałasie, szumie, na ulicy, w przedszkolu/szkole
Już w wywiadzie z rodzicem możemy mieć pewne podejrzenia, co do dalszej diagnozy!
Adaś nie może się skupić na zadaniach, kiedy w gabinecie jest otwarte okno.

– dziecko ma kłopoty ze skoncentrowaniem się, interesuje je wszystko „dookoła” tylko nie zadanie, które mu zlecamy
Pani logopedko, zobacz tam jest komar – mówi Jasio poproszony 3 razy o oblizanie warg

– dziecko nie reaguje na polecenia, musisz je powtarzać po kilka razy lub zmieniać ich treść na bardzo prostą
Alu pomaluj ten listek na zielono – brak reakcji. Drugi raz powtórzone pytanie a Ala nic. Trzeci raz, uproszczona forma: Alu, weź zieloną kredkę. Pomaluj listek. Wykonano!

– dziecko nie rozumie pytań długich i skomplikowanych. Często w kwestionariuszach do badania mowy mamy konkretne pytania, które zadajemy np. podczas badania rozumienia (Które zwierzę jest najdłuższe, a które najwyższe?). Pytania te niestety u dzieci z CAPD zostają bez odpowiedzi. Dopiero podczas zmienionej formy uzyskujemy odpowiedź.

– dziecko nie rozumie mowy, gdy jest kierowana bezpośrednio do niego, ale brak kontaktu np. wzrokowego
Pani terapeutka mówi dziecku polecenie i szuka chusteczki do nosa w torebce – brak reakcji dziecka, nie rozpoznało, że komunikat był kierowany do niego.
– dziecko myli podobnie brzmiące głoski, ma problemy z różnicowaniem słuchowym, słuchem fonematycznym
Próby badania słuchu fonematycznego przy opozycji dwóch obrazków np. klasyczny TOMEK-DOMEK – wychodzą negatywnie.

– dziecko ma problem z różnicowaniem głosek o wysokiej częstotliwości (głównie syczące)

-wypowiedzi dziecka często pozbawione są sensu, brak logiki, przyczyny i skutku
Jasio opowiada podczas próby mowy spontanicznej: Byłem z mamą w sklepu i jadłem truskawki na podwieczorek, ale dzisiaj nie mam auta bo auto jest w domu a Audi to duży sklep tam jest dużo samochodów i mama mi dała buziaka.

– dziecko wykazuje nadwrażliwość na dźwięki
Zatyka uszy, gdy logopeda mówi głośno.

– problem z pamięcią słuchową,
Łukasz nie potrafi powtórzyć ciągu wyrazów (np. 2 wyrazy pomarańcze i mandarynki) , ale bezbłędnie układa obrazki w odpowiedniej kolejności, które wcześniej zobaczył.

– nieprawidłowa wymowa
Dyslalia – zaburzone różne głoski.

– u starszych dzieci występuje problem z czytaniem i pisaniem

Asia poproszona o napisanie zdania, które ułożyła opisując obrazek (Pies Amik stoi obok czerwonej budy) napisała „Pies jest koło budy czerwonej”.
Jednocześnie miała problem z odczytaniem tekstu np. myląc litery podobne b-d.

Jeśli zauważysz u dziecka niepokojące objawy, wyślij je na badania PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO! Upewnij się czy wszystko jest w porządku!

A teraz….
Wskazówki dotyczące terapii dzieci z CAPD

Zawsze podkreślam, że do każdego pacjenta należy podchodzić indywidualnie, można jednak ustalić pewne zasady terapii dzieci z problemem przetwarzania słuchowego.

  • Bardzo ważne są warunki w jakich odbywają się zajęcia. Zadbaj o ciszę w miejscu zajęć! Pamiętaj, że dziecku jest się ciężko skupić, potrzebuje spokoju i ciszy. Zamknij okno w sali/gabinecie (nic tak nie rozprasza jak odgłosy ulicy).
  • Kieruj wypowiedzi wprost do dziecka, najlepiej z utrzymaniem kontaktu wzrokowego.
  • Sprawdź „uszność” pacjenta. Podczas zajęć usiądź po stronie ucha dominującego.
  • Ćwiczenia stymulujące słuch – TO JEST TO!

głosno-cicho, wyklaskiwanie sylab, wystukiwanie rytmów, tupanie, naśladowanie odgłosów, słuchanie odgłosów/piosenek, rozpoznawanie głosów ludzkich (Kto to powiedział?), wspólne tańczenie i śpiewanie, różnicowanie głosek w wyrazach, wymyślanie wyrazów rozpoczynających/kończących się na daną głoskę, szukanie rymów, układanie rymowanek, nauka przysłów itd.

  • Nie twórz rozbudowanych wypowiedzi. Formułuj proste pytania i polecenia. Stopniowo buduj dłuższe komunikaty.
  • Wyraźnie intonuj! Pytnie, rozkaz, zdanie oznajmujące musi mieć inny wydźwięk.
  • Obowiązkowe ćwiczenia słuchu fonematycznego na każdych zajęciach.
  • Słowo/wyraz łącz z obrazem.
  • Podczas nauki czytania i pisania ćwicz różnicowanie liter podobnych.
  • Staraj się zmieniać aktywności, nie twórz zadań, które wymagają długiego czasu rozwiązywania. Czas zadań należy wydłużać stopniowo. Polecam użycie małej klepsydry np. 2 min, która mierzy czas danego zadania.
  • Ćwicz pamięć i uwagę słuchową– np. zabawa w wystukiwanie, rytmy, ciągi słów
  • Nauka na pamięć! Zawsze podkreślam jak ważne są WIERSZYKI W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ #wierszykidladziecilogopatka
  • Stopniowo rozszerzaj słownik dziecka wychodząc od ogółu do szczegółu (kategoria – przedstawiciel).
  • Praktyczne ćwiczenia dają najlepsze efekty! Celem terapii jest trening przetwarzania informacji słuchowej i zmniejszenia zniekształceń w słyszeniu oraz poprawa rozumienia. Dlatego „życiowe” ćwiczenia dają najlepsze efekty np. robienie kanapki według usłyszanego polecenia (przepisu)

Terapia pacjentów z Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego wymaga wiele cierpliwości od terapeuty, przynosi jednak fantastyczne efekty.

 


Życzę Wam wytrwałości w pracy! Przedstawiam ćwiczenie słuchowe do wykonania w domu 🙂 (film na facebooku) 

Zakrętkowe cymbałki 🙂

 

Macie jakieś porady? Swoje przemyślenia? Czekam na Wasze komentarze. Dzielmy się wiedzą i doświadczeniem, pomagajmy naszym dzieciakom.

Udostępnij na:

2 Komentarze

Małgosia · 26 lutego 2018 o 13:04

Druga czesc tak samo dobra jak poprzedni wpis o CAPD, Brawo.

    LogoPatka · 26 lutego 2018 o 13:30

    Dziękuję! Zapraszam do czytania kolejnych wpisów 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Serwis logopatka.pl korzysta z plików cookie. Mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies, co skutkuje zapisywaniem ich na Państwa urządzeniach przez serwis logopatka.pl. Informacji odczytanych za pomocą cookies i podobnych technologii używamy w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszego serwisu poprzez zapamiętanie Waszych preferencji i ustawień na naszej stronie. Więcej informacji o zamieszczanych plikach cookie oraz o możliwości zmiany ustawień przeglądarki oraz polityce przetwarzania danych znajdą Państwo w polityce prywatności. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close