W ostatnim czasie podczas konsultacji logopedycznych w gabinecie zaobserwowałam niepokojące zjawisko.  Coraz więcej dzieci ma problemy ze skupieniem uwagi, zachowaniem, rozumieniem poleceń i oczywiście z mową! W czym problem? Co jest przyczyną takich trudności?

Moja dociekliwość nie pozwoliła mi pozostać na etapie stricte logopedycznej diagnozy. Zaczęłam kierować „moje” dzieciaki na badania słuchu i przetwarzania słuchowego. Okazało się, że intuicja mnie nie zawodzi i na nieszczęście coraz więcej dzieci ma problem ze słyszeniem, ale czy ze słuchem?  Otóż nie!!! Odpowiem Wam na kilka często zadawanych przez rodziców i opiekunów pytań, dotyczących Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego.

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD) – O co chodzi?

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD – Central Auditory Processing Disorders) są to zaburzenia pracy zmysłu słuchu (a nie narządu słuchu – ucha), czyli tego co dzieje się, kiedy mózg rozpoznaje i interpretuje usłyszane dźwięki. Wobec tego jest to zaburzenie wyższych pięter na poziomie Centralnego Układu Nerwowego.
Skoro moje dziecko słyszy, to dlaczego mnie nie słucha?

Ucho pracuje prawidłowo, dziecko słyszy dźwięki, jednak problem pojawia się w momencie, kiedy dźwięki te mają być przetworzone i rozpoznane. W tym momencie występuje niekorzystny czynnik zaburzający przetwarzanie i interpretowanie informacji. Zaburzone jest, zatem przetwarzanie bodźców słuchowych a nie samo słyszenie.

Jakie są objawy CAPD u dzieci?

-kłopoty z koncentracją uwagi i ze skupieniem się, krótka zdolność utrzymywania uwagi
Przykład: Jasio siedzi niespokojnie, wierci się na krzesełku stwarza wrażanie jakby się nudził, nie może pomalować spokojnie nawet jednej kolorowanki.

– brak reakcji na polecenia- konieczność powtarzania poleceń
Przykład: Małgosiu podnieś długopis. Małgosia stoi patrzy na mamę. Ponowna prośba mamy dopiero „dotarła” do Małgosi i dziewczynka podniosła długopis.

– potrzeba dłuższego czasu na zrozumienie polecenia

– nierozumienie poleceń złożonych i pytań, szczególnie tych długich lub skomplikowanych
Przykład: Maju podejdź do zielonego krzesełka i usiądź na nim.  Maja podchodzi do krzesełka i nie wie, co ma zrobić.

– zaburzone rozumienie mowy, gdy nie jest kierowana bezpośrednio do dziecka
Przykład: Dzieci bawią się w grupie, Pani zaleca Kajtkowi wytarcie noska. On nie odebrał tej prośby, jako komunikatu kierowanego do niego. Pani podeszła do Kajtka i powtórzyła prośbę. Kajtek poszedł wytrzeć nos.
-trudności ze słyszeniem w hałasie, szumie, na ulicy, w przedszkolu/szkole
Przykład: W przedszkolu Ola nie wykonuje poleceń nauczyciela. Podczas spaceru nie słucha mamy, która krzyczy żeby nie przebiegała przez pasy.

– mylenie podobnie brzmiących głosek jak p/b, t/d
Przykład:  palon = balon, tom = dom,

-brak płynnych wypowiedzi
Przykład: Adaś mówi nieskładnie, brak reguł gramatycznych, nie potrafi opowiedzieć o tym, co było dziś na obiad w przedszkolu.

– mowa zbyt cicha lub za głośna

– nadwrażliwość na dźwięki
Przykład: Dziecko zatyka uszy, jest skołowane, płacze, kiedy muzyka gra głośno.

– problem z pamięcią słuchową, trudności w uczeniu się na pamięć
Przykład: Staś nie potrafi powtórzyć wierszyka, który ma nauczyć się na przedstawienie. Powtarza tylko pierwsze słowo a później pojawia się ciąg dźwięków bez znaczenia, posklejanych sylab, mowa zatarta.

-trudności w czytaniu i pisaniu, nauce języków obcych

– nieprawidłowa wymowa
Przykład: Michałek mówi, nie potrafi powiedzieć głosek c, dz, cz, dż, mimo iż pozostałe głoski wymawia bardzo dobrze.
– czasem występuje Opóźniony Rozwój Mowy

-dziecko sprawia wrażenie niegrzecznego!!!

Co jeśli zaobserwujesz niepokojące objawy u swojego dziecka?

Niezbędna jest konsultacja ze specjalistą! Logopeda obserwuje dziecko, sprawdza czy nieprawidłowości w mowie mogą wynikać z innych zaburzeń w tym z przetwarzania słuchowego. Aby stwierdzić, czy dziecko ma problem z CAPD, niezbędna jest ocena audiologiczna. Dlatego pierwszym krokiem logopedy, który zaobserwuje niepokojące zachowania dziecka jest skierowanie na badania słuchu. Audiolog przeprowadza testy i wykonuje badania, aby zobaczyć, jak dziecko rozpoznaje dźwięki.

Jak wygląda terapia Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego?

Po pierwsze – TERAPIA SŁUCHU
Obecnie jest na rynku wiele różnych propozycji terapii słuchowej, osobiście nie odniosę się do ich skuteczności.

  • metoda Tomatisa,
  • Indywidualna Stymulacja Słuchu K. Johansena IAS,
  • Neuroflow
  • Auricula TM,
  • metoda Samonas wg. Ingo Steinbacha,
  • Listening Fitness wg. Paula Madaule,
  • Trening Integracji Słuchowej (Auditory Integration Tre­ning – AIT) wg. Guya Berarda.,
  • Fast For Word,
  • metoda Warnkego,
  • Interaktywny Metronom,
  • Terapeuta słuchu.

Po drugie – TERAPIA LOGOPEDYCZNA

Praca z logopedą ma na celu poprawę umiejętności komunikacyjnych, eliminowanie wad wymowy, rozwój mowy.  Kształtowanie umiejętności uczenia się nowych słów i rozszerzenie słownika czynnego i biernego dziecka. Usprawnienie pamięci słuchowej. Trening przetwarzania informacji słuchowej i zmniejszenia zniekształceń w słyszeniu. Poprawę rozumienia.

Po trzecie – DOM I SZKOŁA

Ważne dla powodzenia terapii jest wsparcie najbliższych. Odpowiednio kierowane komunikaty, ćwiczenia w domu, ograniczenie dostępu do nowoczesnych technologii (tablet, telefon, telewizja itp.).

Uczulenie nauczycieli na problem dziecka. Powinni oni kierować do dziecka, szczególnie w grupie, bezpośrednie komunikaty. Tak, aby dziecko mogło korzystać z zajęć w jak największym stopniu. Pomocne będą dodatkowe lekcje ortograficzne i językowe.

 

Jakie są przyczyny zaburzenia?
Jest to temat wciąż badany, dlatego nie ma jednoznacznych odpowiedzi, jeśli chodzi o przyczyny tego zaburzenia. Wśród spekulacji podaje się wcześniactwo, częste zapalenia ucha, niedotlenienie podczas porodu, genetyczne uwarunkowania.

 

Jakie mogą być skutki CAPD ?

– trudności w uczeniu się,

– trudności w czytaniu i pisaniu,

– dysleksja,

– problem z nauką języków obcych,

– problemy z mową,

-problemy pedagogiczne i wychowawcze.

 

Zapraszam do zapoznania się z kolejnym wpisem Diagnoza i Terapia CAPD 🙂 dostępnym na blogu!

 

Ufff…. Mam nadzieję, że choć w minimalnym stopniu przybliżyłam problem CAPD Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego. Jest to temat dosyć nowy, spotykany jednak coraz częściej. Dlatego postanowiłam podzielić się z Tobą moją wiedzą!

Jeśli masz pytania lub wątpliwości zapraszam do dyskusji! 😉


Artykuł ten powstał głównie na prośbę „moich” rodziców, tzn. rodziców dzieci, które uczestniczą w prowadzonej przeze mnie terapii logopedycznej inspirowany jest Konferencją, w której uczestniczyłam.

Udostępnij na:

27 komentarzy

Iza · 13 marca 2017 o 12:51

Dziękuję za zebranie w jednym miejscu wszystkich ważnych informacji na temat zaburzeń przetwarzania słuchowego. Swietny artykuł! 🙂

    LogoPatka · 13 marca 2017 o 14:06

    Często rodzice pytali mnie o Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego, dlatego postanowiłam napisać artykuł, który odpowie na ich pytania 🙂
    Dziękuję i pozdrawiam!

Ewelina · 13 marca 2017 o 15:35

Serdecznie dziękuję za ten artykuł. Mam na terapii dziewczynkę, która ma problem ze słuchem. Co 3 miesiące ma czyszczone uszy . Mimo tego zabiegu i ćwiczeń dalej mylone są głoski podobne. Dodam iż jest to dziecko dwujęzyczne . Czy może coś pani zaproponować? Co można zrobić?

    LogoPatka · 13 marca 2017 o 16:04

    Proszę koniecznie sprawdzić, które ucho jest dominujące. Terapeuta podczas zajęć z dzieckiem z CAPD powinien znajdować się po stronie z „uchem dominującym”, poprawia to percepcję dźwięków mowy. Można zastosować wzmocnienia dźwięków poprzez użycie słuchawek podczas terapii – polecam! Efekty są świetne.

      Ewelina · 13 marca 2017 o 16:43

      Dziękuję.

Cecylia · 13 marca 2017 o 16:10

Czytam bloga praktycznie od samego poczatku i to chyba jest najlepszy z wpisów jak do tej pory. Oby tak dalej. Trzymam kciuki. Na pewno bede zagladac do Pani czesciej
Pozdrawiam
Cecylia

sylwia · 13 marca 2017 o 21:57

Popieram poprzedniczki, gratuluje arytykułu, Jako matka trzyletniego dziecka mam takie pytanie, co powoduje zaburzenia przetwarzania informacji słuchowej? Jestem ciekawa Pani opinii na ten temat.
Z góry dziękuje za odpowiedź

paulina · 14 marca 2017 o 07:00

Chociaż nie jestem Pania Patrycja, pozwole sobie odpowiedziec na powyzsze pytanie. Według mnie przyczyna CAPD jest czesto nieznana, u dzieci zaburzeniu przetwarzania informacji sluchowej moga towarzyszyc uwarunkowania takie jak dysleksja, zaburzenia koncentracji, autyzm, zaburzenia autystyczne lub opoznienia rozwojowe. Jestem jednak ciekawa odpowiedzi Pani Patrycji
Ps. dotknela Pani naprawde tematu ktory jest bardzo potrzebny zeby go naglosic, a o ktorym nie ma zbyt duzo informacji w sieci. Czekam na wiecej

LogoPatka · 14 marca 2017 o 08:42

Pani Sylwio, poprę wypowiedź Pani Pauliny. Obecnie nie możemy wskazać jednej konkretnej przyczyny tego zaburzenia. Tak jak zaznaczyłam w artykule jedną z najczęściej podawanych przyczyn jest wcześniactwo, ponieważ układ nerwowy dziecka nie jest jeszcze w pełni dojrzały w momencie porodu. Podaje się również genetyczne uwarunkowania.
Ja zauważam problem z CAPD u dzieci, które od bardzo wcześnie zaczęły „korzystać” z nowoczesnych technologii. O tym postaram się napisać szerzej.
Oczywiście CAPD także współwystępuje z innymi zaburzeniami.

Marta · 14 marca 2017 o 12:31

A moglaby Pani napisac jakies rady dla rodzicow u ktorych dzieci zdiagnozowane zostalo Capd? W internecie sa dostepne jedynie bardzo szczatkowe i ogólnikowe informacje na ten temat jak np dbanie o odpowiednia ilosc snu dziecka, czy mowienie do dziecka w wolnym tempie a brak jest jakis konkretniejszych wskazowek dla rodzicow takich dzieci. Pozdrawiam cieplo liczac na Pani odpowiedz

    LogoPatka · 14 marca 2017 o 15:29

    Postaram się napisać taki mini poradnik ze wskazówekami terapeutycznymi oparty na własnych doświadczeniach. Myślę, że wszystkim nam zależy na jak najlepszej pomoy takim dzieciakom. Proszę o cierpliwość 🙂

Monika · 14 marca 2017 o 14:24

a jakie badanie należy wykonac u dwulatka aby zbadac centralne przetwarzanie?

    LogoPatka · 14 marca 2017 o 22:38

    Pani Moniko, u tak małego dziecka pierwszym krokiem niech będzie podstawowe badanie słuchu (Audiometria) aby wyeliminowac wszelkie watpliwosci zwizane z ubytkiem słuchu.
    Z moich dowiadczeń wiem, że testy CAPD wykonywane sa po 4 r.ż.
    Proszę obserwowac zachowanie maluszka w różnych srodowiskach (ulica-halas, dom-cisza) jeżeli zachowanie dziecka znaczaco sie rozni i wspolwystepuja problemy z mowa, prosze udac się do logopedy, może to wskazywać na problemy z przetwarzaniem.

anca · 14 marca 2017 o 16:01

Popieram przedmówczynie chwalące wpis, a zarazem podpinam się pod pytanie powyżej, z tym że ogólnie jak zdiagnozować u małego dziecka taki problem

    LogoPatka · 14 marca 2017 o 22:39

    Odpowiedź powyżej 🙂

beti · 14 marca 2017 o 17:06

Pożyteczny wpis, będę zaglądać częściej

Marta · 16 marca 2017 o 12:56

Witam chcialam dorzucic kilka informacji od siebie:)
Capd mozemy podejrzewac u dzieci mlodszych, ale testy psychoakustyczne wykonywane sa nie wczesniej niz u dzieci w 6, a nawet 7 r.z.

Przede wszystkim kluczowa role odgrywa umiejetnosc zrozumienia polecenia i zadania sluchowego, ktore dzieco ma zrealizowac. Z doświadczenia wiem, ze i u 9 latkow jest czasem problem z rozumieniem tresci badania, dlatego bardzo wazna jest wczesniejsza weryfikacja mozliwosci intelektualnych i poznawczych dziecka. Zespol orzekajacy diagnoze capd powinien bazowac na informacjach uzyskanych od audiologa, pedagoga, psychologa, logopedy, a czesto i psychiatry.

Mowiac o przyczynie wystepowania zaburzen przetwarzania sluchowego należy wspomnieć o deprywacji sluchowej. Najczesciej spowodowana jest ona ograniczeniem w stymulowaniu i dojrzewanianiu wyzszych pięter sluchowych przez otaczajacy swiat dzwiekow na poziomie obwodowym (uszy). Mam tutaj na mysli okresowe niedosluchy np. te ktore wystepuja przy wysiekowym zapaleniu ucha, problemach zwiazanych z trzecim migdalem czy z przewleklymi katarami i niezytami nosa.

W obecnej chwili CAPD budzi wiele pytań. Problem dotyczy 5-8% dzieci w PL. Brak standardow w diagnozie bardzo utrudnia rozpoznanie specyficznych i niespecyficznycj cech capd u dzieci.

W proponowanych terapiavh nalezy wspomniec o nowej metodzie Skarżyńskiego: Stymulacji Polimodlanej Percepcji Sensorycznej (SPPS). To wielozmysloaa terapia dedykowana pacjenta z zaburzeniami slyszenia na poziome centralnym objawiajacym sie m. In. Opóźnionym rozwoje mowy, dyslalia, trudnosciami w czytaniu i pisaniu, zaburzeniami uwagi i koncentracji, zaburzeniami glosu czy trudnosciami w nauce jezykow obcych. Szczerze polecam.

A co z maluchami? Absolutnie nie zostawiamy ich na pastwe losu i nie czekamy do 7 r.z! Kazde stymulowanie i wspomaganie rozwoju ma tutaj sens i slusznosc. Mam na mysli: terapie logopedyczna, psychomotoryczna, integrację sensoryczna, stymulowanie korowe np m. Tomatisa (juz 5 latki) czy lagodna terapia Johansena (jeszcze mlodsze dzeci). Dodatkowo kazdy rodzic powinien skoncetrowac się na wychowaniu sluchowym swojego dziecka o czym na pewno wiele informacji i pomyslow na zabawy sluchowe znajdziecie Panie w skarbnicy jaka jest internet i poradniki.

Audiometria tonalna wykonywana jest srednio od 5-6 r.z. Młodszym dzieciom zaleca sie wykluczenie niedosluchu poprzez badanie sluchu bez udzialu pacjenta jakim sa otoemisje akustyczne badz badanie ABR potencjalow wywolywanych z pnia mozgu.
Pozdrawiam serdecznie!

    LogoPatka · 16 marca 2017 o 18:04

    Pani Marto, dziękuję za te cenne informacje. Pozdrawiam

ania · 20 marca 2017 o 10:04

Mam wrażenie że temat CAPD, czyli centralnego zaburzenia przetwarzania słuchowego nie jest jeszcze w Polsce dosc dobrze opracowany. Tym bardziej takie wpisy jak ten na blogu czy komentarz Pani Marty powinny byc udostepnianie jak najwiekszej liczbie osób tak by wiedza o CAPD docierała do wszystkich zainteresowanych. Mam nadzieję że podejmie Pani jeszcze kiedys na blogu temat centralnego zaburzenia przetwarzania słuchowego

    LogoPatka · 20 marca 2017 o 13:17

    Pani Anno,
    Oczywiście, wobec takiego zainteresowania tym tematem, postaram się podzielić z Państwem moim doświadczeniem w następnych wpisach.
    Pozdrawiam.

ewa · 20 marca 2017 o 14:41

Jakby ktos byl zainteresowany to polecam literature opisujca CAPD
Keith R.W. Zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego. Otolaryngologia, 2004, 3 (1) : 7 – 14, Senderski A., Diagnostyka centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego. Algorytm postępowania diagonostycznego, materiały Instytutu Fizjologi i Patologii Słuchu, 2002

basia · 15 lutego 2018 o 11:29

Kompedium wiedzy o CAPD. Brawo!!

anna · 17 lutego 2018 o 12:26

czy może Pani odpowiedziec na pytanie jakie należy podjac kroki w przypadku podejrzenia u dziecka centralnego zaburzenia przetwarzania sluchowego (capad)?

    LogoPatka · 18 lutego 2018 o 21:16

    Jeśli zauważy Pani pewne niepokojące zachowania dziecka, mogące świadczyć o CAPD / APD pierwsze kroki należy skierować do logopedy, bądź terapeuty wykonującego treningi słuchowe. Specjaliści wykonają diagnozę i podpowiedzą na co zwrócić uwagę, oraz od czego rozpocząć terapię dziecka z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego. Dobrze byłoby wykonać dziecku badania słuchu aby wykluczyć kwestię niedosłuchu. Zachęcam do śledzenia bloga, postaram się odpowiedzieć na Pani pytanie w osobnym wpisie.
    Pozdrawiam

Beata · 26 lutego 2018 o 11:41

Jak chciałabym zapytac jakie jest możliwe leczenie w przypadku trudnosci w przetwarzaniu informacji słuchowej, czy tez w skórcie CAPD?

    LogoPatka · 26 lutego 2018 o 13:36

    Należy udać się na diagnozę Przetwarzania słuchowego do jednego z ośrodków wykonującego takie badania, oraz upewnić się że dziecko nie ma problemów ze słuchem. Następnie możemy zastosować jeden z dostępnych na rynku treningów słuchowych. WAŻNE! Trzeba dobrać odpowiedni trening, aby przyniósł efekty. Nieodłącznym elementem terapii CAPD są zajęcia z logopedą, który będzie usprawniał funkcje słuchowe.
    Pozdrawiam 🙂

Maria · 29 marca 2018 o 10:44

Czy orientuje się Pani czy obecnie trwaja jakies badania usprawiniajace diagnoze dzieci z CAPD?

Skomentuj Iza Anuluj pisanie odpowiedzi

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Serwis logopatka.pl korzysta z plików cookie. Mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies, co skutkuje zapisywaniem ich na Państwa urządzeniach przez serwis logopatka.pl. Informacji odczytanych za pomocą cookies i podobnych technologii używamy w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszego serwisu poprzez zapamiętanie Waszych preferencji i ustawień na naszej stronie. Więcej informacji o zamieszczanych plikach cookie oraz o możliwości zmiany ustawień przeglądarki oraz polityce przetwarzania danych znajdą Państwo w polityce prywatności. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close