Wiersze i wierszyki – rymowane teksty szybko „wpadają w ucho”, prawda? My dorośli często łapiemy się na tym, że nucimy słowa piosenki, którą słyszeliśmy ze dwa razy w życiu! Przyczyna? Zazwyczaj łatwy i rymowany tekst, ale nie tylko!
Nie dawno obchodziliśmy święto miłośników książek. Wtedy zadałam sobie pytanie: Czemu jeszcze nie poruszyłam tego tematu? Przecież codziennie wykorzystuję literaturę podczas moich zajęć!
W tym wpisie chcę wyjaśnić: Dlaczego trzeba czytać dzieciom wiersze?
Jako logopeda podam aspekty, na które ja zwracam uwagę 🙂 Rymowane – znaczy fajne!
Jednym słowem, będzie to:
10 logopedycznych argumentów przemawiających ZA czytaniem wierszy dzieciom!
Dlaczego trzeba czytać dzieciom wiersze?
- Najważniejszy dla logopedy argument! Wiersze wspierają dziecięcą wymowę, są atrakcyjnym ćwiczeniem logopedycznym. U maluchów rozwijają mowę a starsze dzieci ćwiczą wymawianie trudnych głosek!
Buch – jak gorąco!
Uch – jak gorąco!
Puff – jak gorąco!
Uff – jak gorąco! - Ćwiczą emisję głosu! Głośno – cicho – szept, wiersze dają wiele możliwości.
- Są doskonałymi ćwiczeniami oddechowymi i fonacyjnymi. 🙂 Dzielimy tekst wierszyka na frazy, oddychamy i mówimy! Proste!
- Rymowane teksty szybko zapadają w pamięć. Ćwiczymy pamięć krótkotrwałą podczas powtarzania oraz długotrwałą, w momencie zapamiętywania wiersza. Któż z nas nie pamięta wierszyka lub piosenki z dziecięcych lat?
Poszła Ola do przedszkola
Zapomniała parasola… - Wiersze doskonale rozwijają słownictwo! Dobór słów w wierszach nie jest oczywisty, dzięki czemu słownictwo jest bardziej wyszukane względem prozy!
- Teksty rymowane są świetnym ćwiczeniem słuchu fonematycznego! Aby powtórzyć wierszyk, trzeba wsłuchać się w cały wers, strofę i usłyszeć niuanse dźwiękowe. Przy wierszach rymowanych, końcówki wersu muszą być różnicowane słuchowo, żeby je dobrze powtórzyć! Starsze dzieci tworzą swoje rymy – co ciekawe głównie na podstawie odbioru słuchowego.
(Dlatego dzieci z CAPD mają problem z szukaniem rymów.)
- Uczą dziecko zwracania uwagi na prozodię mowy! Najlepsze ćwiczenia intonacji, akcentu.
- Kształtują poczucie rytmu, rymujące się słowa tworzą wyjątkową melodię!
Abecadło z pieca spadło,
O ziemię się hukło,
Rozsypało się po kątach,
Strasznie się potłukło: - Ćwiczą koncentrację! Nie łatwo dziecku jest się skupić. Słuchając wierszyka, musi zwracać uwagę na tekst i jego znaczenie.
- Wiersze są zabawą z tekstem! Uczą słowotwórstwa! Wszyscy znamy np. Pana Trąbalskiego
0 komentarzy