Dziś wyjątkowy dzień! Dzień osób z Zespołem Downa.
Każdy z nas pewnie potrafi bezbłędnie rozpoznać osobę z tym zespołem genetycznym. Ale czym tak naprawdę wyróżniają się te osoby? Co jest w nich takiego osobliwego?
Jako terapeuta i logopeda pracujący ze „słoneczkami” przedstawię kilka najistotniejszych informacji dotyczących Zespołu Downa z mojego punktu widzenia.
Co to jest Zespół Downa?
Najprościej mówiąc – to wada genetyczna, trisomia 21 chromosomu. Oznacza to, że osoby z ZD mają dodatkowy (według mnie: WYJĄTKOWY!) chromosom w 21 parze.
Stąd też pomysł na obchodzenie Światowego Dnia Zespołu Downa właśnie 21.03 🙂
U kogo występuje ZD?
Zespół Downa może wystąpić zarówno u dziewczynek jak i chłopców.
Najczęściej jako przyczynę podaje się zaawansowany wiek rodziców.
Co wyróżnia osoby z ZD?
Osoby te mają bardzo charakterystyczny wygląd. Wśród cech można wyróżnić:
-drobne, skośnie, szeroko rozstawione szpary powiekowe, zmarszczki nakątne,
-wiotkość mięśni – skutkuje to często obserwowanym niedomykaniem ust oraz wystawianiem języka,
-małogłowie i spłaszczona potylica,
-mały, krótki nos ze spłaszczoną nasadą,
– drobne małżowiny uszne, zwężony przewód słuchowy zewnętrzny;
-mikrognacja – z tym wiąże makroglosja (język nie mieści się w jamie ustnej),
– bruzdy na języku tzw. język mosznowy,
-wąskie usta,
-krótka szyja,
-krótkie ręce i małe dłonie, linia główna na dłoniach przebiega w prosto,
-spory odstęp pomiędzy paluchem i drugim palcem u stóp, krótkie palce u stóp.
Oprócz wyżej wskazanych cech osoby z ZD często bywają obciążone. Zespołowi towarzyszy:
-upośledzenie umysłowe (w stopniu lekkim lub umiarkowanym),
-cechy dysmorficzne powodujące szereg zaburzeń np. zaburzenia wzroku i słuchu, układu krążenia, układu pokarmowego etc.
Osoby te zazwyczaj są niezwykle pogodne, emocjonalne, przywiązują się do otoczenia i bliskich osób.
Terapia osób z Zespołem Downa
Terapia czasami bywa nie lada wyzwaniem.
Najważniejszą rzeczą dla terapeuty jest stworzenie możliwie najlepszego planu terapii dostosowanego do danej osoby. Terapia u dzieci z ZD przynosi fantastyczne efekty, wystarczy tylko odpowiednio ukierunkowana praca dostosowana do możliwości i umiejętności pacjenta. Warto wiedzieć, że zbyt trudne zadania mogą zniechęcić do pracy. Z kolei zadania zbyt łatwe rozleniwiają i nie rozwijają.
Co ćwiczymy/usprawniamy? Z punktu widzenia logopedy.
– wzmacniamy mięśnie – jako logopeda szczególnie zwracam uwgę na mięśnie aparatu mowy (warg, języka, policzków itd.). Pomocne są tu masaże logopedyczne.
– usprawniamy funkcje prymarne (oddech, połykanie),
– rozwijamy mowę – ponieważ dzieciom z ZD towarzyszy Opóźniony Rozwój Mowy,
– uczymy prawidłowej realizacji głosek,
-niezbędne są ćwiczenia motoryki małej,
-zajęcia z fizjoterapeutyczne – ogólne usprawnianie ciała,
– Integracja sensoryczna,
– uczymy komunikacji z otoczeniem, wyrażania emocji,
– ćwiczymy lewą półkulę. (sekwencje, układanki),
– trenujemy ciągi logiczne, przyczynowo skutkowe oraz planowanie działań,
Nie jestem w stanie wypisać wszystkiego nad czym tak naprawdę powinniśmy pracować. Najważniejsze jest to, żeby się nie podawać i prowadzić terapię w trosce o dobro i przyszłe życie naszego pacjenta.
Serdecznie pozdrawiam moich pacjentów i życzę samych sukcesów i jeszcze więcej pogodnych dni!
Ja też dziś mam dwie różne i kolorowe skarpetki 😀
0 komentarzy